Szanowni Państwo,

Od 1 sierpnia 2019 r. wobec każdego podmiotu odbierającego, który uzupełnia zgłoszenia SENT o informację o odbiorze towaru, został wprowadzony wymóg uwierzytelnienia na Platformie Usług Elektronicznych Skarbowo-Celnych (PUESC).

Uwierzytelnienie odbywa się poprzez podanie, oprócz loginu i hasła również tzw. Id SISC podmiotu, czyli 17-znakowego numeru identyfikacyjnego.

 

W pierwszej kolejności należy uzyskać podstawowy dostęp do PUESC, czyli założyć konto na PUESC. Jedna osoba może posiadać jedno konto.

Otrzymanie Id SISC wiąże się z uzyskaniem zaawansowanego poziomu dostępu do PUESC i wymaga złożenia odpowiednich wniosków[1].

W celu uzyskania zaawansowanego poziomu dostępu do PUESC osoba fizyczna, która ma już założone konto na PUESC (podstawowy poziom dostępu), powinna złożyć kolejno wnioski:

  1. rejestracja danych osoby fizycznej – spowoduje nadanie Id SISC osobie fizycznej (Osoba Zarejestrowana);
    1. jeżeli  osoba fizyczna posiada certyfikat kwalifikowany lub profil zaufany ePUAP-może podpisać wniosek podpisem elektronicznym lub podpisem potwierdzonym profilem ePUAP,
    2. Brak certyfikatu kwalifikowanego lub profilu zaufanego ePUAP,
      1. Osoba musi się udać do UCS lub oddziału celnego w celu weryfikacji danych rejestrowych,
    3. rejestracja danych podmiotu – spowoduje nadanie Id SISC podmiotowi;
      1. jeżeli wniosek jest składany przez inną osobą niż właściciel firmy lub osoba uprawnione do samodzielnej reprezentacji, do wniosku należy dołączyć upoważnienie, zgodnie z zasadami ustalonymi przez organ.
    4. rejestracja reprezentacji – spowoduje rejestrację osoby fizycznej jako reprezentanta podmiotu.

Osoba Zarejestrowana po powiązaniu z podmiotem staje się Osobą Upoważnioną, tj. może działać w imieniu lub na rzecz podmiotu. 

Wnioski podpisane profilem zaufanym lub certyfikatem kwalifikowanym są rozpatrywane krócej, ponieważ nie jest wymagane osobiste stawiennictwo wnioskodawcy w urzędzie celno-skarbowym lub oddziale celnym w celu weryfikacji  tożsamości.

Szczegółowa Instrukcja elektronicznej rejestracji dla potrzeb zarządzania użytkownikami, korzystającymi z usług Systemu Informacyjnego Skarbowo-Celnego znajduje się pod poniższym linkiem:

https://puesc.gov.pl/documents/10180/20978/e-Klient+instrukcja+w.+05+z+dn.+20.06.2018/f0eb76c4-2b67-4563-8e20-a118e58fbb9d

Sugerujemy nie odkładać powyższych działań na ostatnią chwilę, gdyż cały proces weryfikacyjny i uzyskania Id SISC może zająć nawet kilka dni lub nawet dłużej. Brak rejestracji może natomiast uniemożliwić realizację zamówień na paliwa od dnia 1 sierpnia 2019 r.